Bel ons

Bel Ons telefoon 040-7777 888

Bel ons 27 / 7 telefoon

Bel ons 24 uur lang 7 dagen per week
06 2222 6064
+ 31 40 7777 888 Luchthavenweg Eindhoven, Nederland.

Search Our Site

Register
2017 Instap Prijs Prijs Per Km Prijs per Tijd Wacht Tarief
Taxi € 2.98 € 2.19 € 0.36 € 41.09
Taxibus € 6.06 € 2.76 € 0.41 € 41.09

Rekenvoorbeeld kosten van een taxirit

Stel u maakt een rit van 7 kilometer die 15 minuten duurt. Als de taxivervoerder de maximum tarieven zou hanteren zou deze rit kosten:

  • starttarief € 2,98
  • kilometertarief 7 x € 2,19 = € 15,33
  • tijdtarief 15 x € 0,36 = 5,40.

In totaal is dat € 23,71

Vertraging tijdens de taxirit

De kosten van een vertraging tijdens de taxirit wordt eerlijk verdeeld tussen het taxibedrijf en de klant. Als u in de file komt, moet u dus meer betalen. Gaat de rit heel snel, dan bent u juist goedkoper uit.

Wachttarief taxi

De chauffeur kan een wachttarief in rekening brengen als u dit heeft afgesproken voordat de taxirit is begonnen. Het wachttarief geldt bijvoorbeeld als de taxichauffeur moet wachten als de vergadering van zijn passagier uitloopt. Het wachttarief is € 41,09 per uur.

Kosten taxi vergelijken

De tarieven staan op een tariefkaart, die achter een van de ramen van de taxi is geplakt. De kaart moet goed leesbaar zijn. Zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant van de taxi. Zo kunt u de kosten van de taxi's vergelijken.

Vaste ritprijs

Een taxichauffeur mag u een vaste ritprijs aanbieden. Ook mag hij voor aanvullende diensten een toeslag rekenen. Bijvoorbeeld voor het dragen van uw koffers.  U moet de vaste prijs of toeslag afspreken voordat de taxirit is begonnen.

Hoe dien ik een klacht in over een taxi?

Klachten over een taxi kunt u indienen bij de taxichauffeur, het taxibedrijf of het Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer. Als u niet tevreden bent over de afhandeling van uw klacht, kunt u contact opnemen met een geschillencommissie.

Klacht indienen over taxibedrijf

U kunt op verschillende manieren een klacht indienen over een taxibedrijf.

  • Per brief of telefoon naar het taxibedrijf.
  • Online of per telefoon bij het Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer.
  • Rechtstreeks bij de taxichauffeur. 

Klacht indienen bij het Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer

U kunt een klacht rechtstreeks bij het taxibedrijf waarmee u heeft gereisd indienen. Maar u kunt ook een klacht over een taxi indienen via de website van het Landelijk Klachtenmeldpunt Taxivervoer. U kunt ook bellen met (0900) 20 21 881. Een medewerker van het meldpunt loopt dan samen met u het klachtenformulier door.

Het klachtenmeldpunt behandelt uw klacht niet inhoudelijk, maar:

  • registreert uw klacht en de gegevens van het taxibedrijf;
  • stuurt de klacht door naar het taxibedrijf;
  • controleert of het taxibedrijf uw klacht afhandelt;
  • houdt een overzicht bij van taxibedrijven met (veel) klachten.

Het taxibedrijf moet binnen 6 weken reageren op uw klacht. Als u tevreden bent over deze reactie sluit het meldpunt uw dossier. Bent u ontevreden, dan kunt u contact opnemen met een geschillencommissie.

Wat moet ik doorgeven?

Voor een goede behandeling van uw klacht, is het belangrijk om zoveel mogelijk gegevens door te geven. Denk aan de naam van het taxibedrijf, het ophaaladres, de bestemming en het kenteken van de taxi.

Veel gegevens staan op de ritbon. Een taxichauffeur is verplicht om een bon te geven. U kunt deze bon gebruiken als bewijsstuk. 

Conflict met taxibedrijf

Bent u het niet eens met de reactie van het taxibedrijf op uw klacht? Dan is er sprake van een conflict. U kunt in dit geval een geschillencommissie inschakelen. De meeste taxibedrijven zijn aangesloten bij de Geschillencommissie Taxivervoer. De Geschillencommissie is een onpartijdige groep mensen, die bij een meningsverschil beslist wie gelijk heeft. En of u in aanmerking komt voor een schadevergoeding. 

Hoe herken ik een legale taxi?

Een legale taxi moet duidelijk herkenbaar zijn. Zo hebben alle taxi's een blauwe kentekenplaat. De chauffeur heeft een chauffeurskaart met een pasfoto. Deze regels beschermen u tegen oplichting. 

Legale taxi herkennen

De belangrijkste kenmerken van een legale taxi zijn:

  • Blauwe kentekenplaat
    Alle legale en geregistreerde taxivoertuigen hebben een blauwe kentekenplaat.
  • Tariefkaart
    De tariefkaart bevat onder meer de tarieven en gegevens van de taxi-onderneming. Als u een taxi op straat uitkiest en niet vooraf bestelt, moeten de tarieven duidelijk zichtbaar zijn. Zowel van buitenaf als in de taxi. 
  • Chauffeurskaart
    Elke taxichauffeur heeft een chauffeurskaart met een pasfoto. Zo weet u als klant dat u bij een erkende chauffeur instapt. Deze kaart zit in de boordcomputer taxi.
  • Boordcomputer taxi
    Elke taxi moet een boordcomputer taxi (BCT) hebben. De boordcomputer taxi registreert ritten en werktijden.
  • Taxameter (taximeter)
    Een taxameter (taximeter) houdt bij hoe ver en hoe lang de taxi rijdt. En wat u als klant moet betalen. De taxameter is alleen verplicht voor de opstapmarkt en voor bestelde taxi’s waarbij van tevoren geen prijsafspraak is gemaakt.
  • Ritbon
    Na afloop van de taxirit moet de chauffeur u een geprinte of digitale ritbon uitreiken. Daarop staan gegevens over de rit en over het taxibedrijf. Ook staat op de bon waar en hoe u een klacht kunt indienen.

De Inspectie Leefomgeving en Transport controleert regelmatig of taxi's aan de regels voldoen.

Onze Locatie

Onze adres gegevens:
Airport Taxi Centrale Eindhoven Luchthavenweg
Eindhoven 5657EA
Nederland
+31 40 7777 888 Neem contact met Ons